Na vsebino
Razstava risoromana

Pablo Auladell: Izgubljeni raj Johna Miltona

od 06. jun do 08. sep 2024, od 9:00 do 20:00, Galerija »S«, Ljubljanski grad

Leta 2016 je Pablo Auladell (rojen v Alicanteju leta 1972) prejel nacionalno nagrado za stripe za svojo risoromaneskno priredbo Izgubljenega raja (1667), mojstrovine, s katero je John Milton postal eden najslavnejših angleških baročnih pesnikov.
V epu, ki zajema dvanajst spevov in več kot 10.000 verzov, Milton pripoveduje zgodbo o dveh padcih: o Satanu, ki je bil izgnan iz nebeškega kraljestva in poslan v pekel, kjer so prekleti kaznovani z večnim trpljenjem in kjer bo padli angeli večno vladali, ter o Adamu in Evi, ki sta bila izgnana iz raja in obsojena na življenje v svetu, kjer vlada greh in je smrt neizogibna.

Miltonov Izgubljeni raj se poglobi v brezno pekla in človeške psihe, v dihotomijo med božjo vsemogočnostjo in svobodno voljo ljudi, med dobrim in zlom, med sprejemanjem in uporništvom. Pablo Auladell se ‒ podobno ‒ poglobi v Miltonov Raj s svojo sodobno interpretacijo, s priredbo, v kateri pesnitev razišče in jo prestavi v drug medij. S to knjigo si je prislužil špansko nacionalno nagrado za strip z utemeljitvijo, da gre za  »veliko umetniško vrednost, vizualno intenzivnost, izvirno rabo ikonografije in pripoved, ki je obenem arhetipska in popolnoma aktualna«.

Na razstavi o delu Pabla Auladella Izgubljeni raj Johna Miltona je na ogled izbor 47 ilustracij, razdeljenih v štiri dele: Satan, Rajski vrt, Prvi obrisi sveta in Ognjeni meč. Obiskovalci lahko poleg ilustracij spoznajo tudi zgodbo, saj si risbe sledijo v enakem vrstnem redu kot v risoromanu, dopolnjene z besedili, s pomočjo katerih lahko sledijo pripovedi. Na razstavi ima svoje mesto tudi ustvarjalni proces prirejanja pesnitve, saj je avtor vsebino snoval, načrtoval in oblikoval v obdobju petih let.

Razstava je postavljena leta 2024, ko mineva 350 let od smrti Johna Miltona.

Kuratorja razstave: We Art Exhibitions

Avtorjev uvod:
Leta 2010 se je name z vabljivim predlogom obrnila založba Huacanamo, ki izdaja predvsem poezijo. Zanimalo jih je, ali bi monumentalno pesnitev Izgubljeni raj Johna Miltona predelal v risoroman. Izšel je prvi del, ki v pričujoči knjigi nosi naslov Satan, nato pa je zaradi različnih okoliščin projekt zastal. Nanj sem pozabil in se posvetil drugim izzivom.
Dve leti pozneje me je založba Minos zaprosila, naj se predelave znova lotim. V naslednjih treh letih sem dodal tri nova poglavja in delo dokončal. Rezultat tega dolgega ustvarjalnega procesa (ki bo po zaslugi založbe VigeVageKnjige dosegel ljudi, za katere si nikoli ne bi mislil, da bodo nekoč med mojimi bralci, kar me navdaja s posebnim veseljem in radovednostjo) se mi ne zdi povsem koherenten, kar je posledica nenavadno velikega časovnega razpona, v katerem je knjiga nastajala, in dveh let, ko je bila usoda projekta negotova.

Ko sem se s predelavo bližal koncu, sem ugotovil, da so se – ne glede na to, da sta namen in ideja, na katerih je temeljilo moje delo, ostala nespremenjena (morda celo bogatejša za nianse, ki jih k razumevanju zgodbe prineslo dolgoletno ukvarjanje z njo) – pri videzu nekaterih likov, slikanju ambientov in uporabi barv pojavila odstopanja. Nisem bil več tisti risar, ki je leta poprej začel ustvarjati prve podobe te knjige, in seveda so se moja umetniška merila odtlej dodobra spremenila.
Čeprav sem doživel tudi neznosne trenutke, ko sem bil prepričan, da moram vse začeti znova, in bi skoraj uničil dotedanje delo, sem naposled spremenil samo tisto, kar je bilo bistvenega pomena za pripovedno in estetsko celovitost risoromana. Zdelo se mi je, da vpogled v ustvarjalni razvoj, ne povsem prikriti popravki, začetne skice, bolj dodelane strani, podslikave in spodrsljaji v sebi skrivajo neko lepoto. Knjiga tako priča o uspehih in neuspehih večletnega dela. Želel sem, skratka, da bi bile naslednje strani tudi odsev življenja, ki se je odvijalo vzporedno z jutri in nočmi, ko sem se vztrajno, odločno in različno uspešno loteval te predelave.

Kakorkoli že, občutek, ki ga je tako dobro ubesedil ilustrator Józef Wilkoń, ostaja: šele zdaj, ko sem dokončal Izgubljeni raj, se mi zdi, da sem resnično pripravljen, da ga začnem risati. Avtorjev uvod je prevedel Andrej Tomše – Ceco.

Vstopnice

Vstop prost

Prihrani s kartico Royal!

Prihrani s kartico Royal!

Obiskovalcem Ljubljanskega gradu prinaša kartica 10 % popust pri nakupu vstopnic za prireditve in vodene oglede.